Ikuti~

Selasa, Disember 14, 2010

perang Mu'tah

assalamualaikum...

tapak peperangan Mu'tah..

Peperangan Mu'tah berlaku pada sekitar tahun 629M ketika di akhir kehidupan Nabi Muhammad S.A.W. Ketika ini baginda menghantar tentera seramai 3,000 orang untuk menghadapi tentera Rome Byzantine seramai 200,000 orang.

Tujuan baginda menghantar tentera Islam adalah sebagai tindak balas atas pembunuhan seorang utusan baginda ke wilayah kerajaan Ghassan ketika baginda ingin menyebarkan Islam ke wilayah jajahan Rome.

Ketika ini, baginda melantiik tiga orang panglima Islam dengan Zaid bin Harithah sebagai ketua panglima, Ja'afar ibn Abi Talib sebagai ketua panglima sekiranya Zaid terkorban dan Abdullah bin Rawahah sebagai pengganti Ja'afar sekiranya Ja'afar terkorban.

Pertempuran berlaku di Karak di mana pada hari ini terletak di negara Jordan. Di dalam peperangan ini, ketiga-tiga ketua panglima yang dilantik Nabi terkorban. Apabila kesemua panglia terkorban, Thabit bin Arqam mengendalikan tentera Islam buat seketika, namun beliau tidak berkehendak untuk memimpin tentera Islam ketika itu.

Setelah beberapa ketika, Thabit mencadangkan Khalid bin al-Walid dilantik sebagai ketua panglima tentera Islam. Pelantikan ini dipersetujui oleh kesemua tentera Islam. Selepas pelantikannya, Khalid bertindak dengan menyelamatkan tentera Islam daripada diasak hebat oleh tentera Rome.

Dengan strategi pertukaran yang dibuat dan susunan tentera secara memanjang ke belakang beserta taktik untuk melakukan keriuhan di barisan belakang. Taktik ini berjaya mengelirukan tentera Byzantine. Hasilnya, Khalid berjaya mengundurkan tentera Islam sedikit demi sedikit tanpa dikejar tentera musuh.

Selepas itu, Khalid bertindak cemerlang dalam memimpin tentera Islam dalam usaha untuk menyebarkan Islam di Parsi dan di dalam siri Peperangan Islam - Rome Byzantine.


Makam Saidina Zaid bin Harithah
anak angkat kesayangan baginda...

Makam Saidina Ja'afar bin Abi Talib
(Ja'afar at-Tayyar)
sepupu baginda..


Makam Saidina Abdullah bin Rawahah
sahabat baginda Rasulullah S.A.W..


Ya Allah, tabahkan lah hati2 kami,
dan kurniakan lah kepada kami semangat juang untuk menegakkan agamaMu sepertimana Kau kurniakan kepada pejuang2 agamaMu yang terdahulu...

Semoga Islam kembali memerintah ummah....
amin....

wallahualam...

2 ulasan:

Erin berkata...

salam. bertuahnya dapat menuntut ilmu di bumi bersejarah, kan? semoga terus tabah di sana. :)

[H]afiz Al-[F]aizy berkata...

wslm...
alhamdulillah...;)
doakan kami di sini yea...