Ikuti~

Sabtu, Jun 13, 2009

kolis tatih~

assalamualaikum~

video

xde name : mai sini~

xde name : kolis~~

xde name : mai sini kt p.ngah.....[kui3]

sekian, wallahualam

Khamis, Jun 11, 2009

si kolis kecik~

assalamualaikum~

video

sape2 : kolis....bye~

kolis : ''bye....'' [bye p.ngah~] kui3

skian, wallahualam...

usrah~

assalamualaikum....

tajuk kali ni, usrah....knp dgn usrah?

usrah = keluarga / 1 kumpulan yg terdiri drp beberape org Islam yg mengamalkan prinsip2 Islam serta saling tolng menolong antara 1 sama lain...[kalau xsilap la..]
serta, berpegang kpd 3 rukun, iaitu :

1) Ta'aruff = saling mengenali
2) Tafahum = saling memahami
3) Takaful = saling bekerjasama

huhu....
ape pn, pertama kali aku dgr perkataan usrah ni, mase aku mule2 masuk ke sekolah Izzuddin Shah ni....naqib2 aku dulu la yg knal kan....sbnanye, naqib pn aku xtau ape bnde diorg ni...tibe2 plak nk suruh org kumpul2 wktu mlm2 ni....haha...dulu la....
mcm2 diorg buat kt ktorg mase tu... ajo itu ini, mrh2, tgur mnrgur...normal la dak asrama..

tapi berbeza dgn senior2 lain, diorg xde nk main blasah je kalau org tu buat salah....

masih ade lg pertimbangan la....[tp ikut nqb jgk, stgh tu main balun jgk...]huhu..

lame2 lpas tu, baru la aku tau, ape tu usrah, ape itu terbiyah...

ble naik f3, xsemene2 aku plak mengulangi sejarah mcm mane yg nqb2 aku dulu buat kat aku....
jmpe dak f1 mlm2....tgur2 ksalahan diorg....mrh2, ade ke? ade la jgk sket2.....

tapi nk crite kt sini, dengan f1 07 [batch 49], diorg jgk bnyk ajr aku ape tu erti pngorbanan, ksh syg seorg abg [sbb aku ank bgsu, so xpnah rse ade adk], dan lain2... huhui...

tu la serba sdikit pngalaman yg aku dapat sepanjang aku berada di sekolah ni...
kalau nk cerite, mmg banyak lagi.....terlalu banyak....sume pahit mnis ktorg [nuqaba'] nk jge ank buah ni....iye, taklif laisa tasyrif.....[tujuan penceritaan ini adlh jauh skali dr rse bangge diri~]

ape2 pn, untuk korg [batch 49] kalau ade yg bace ni, ana dengan rendah diri la nk mntak maaf ats sgale ketelanjuran ktorg sepanjang kte bkenalan....tapi, klu tndakan yg ktorg amik tu ats ksilapan korg sendiri, tu kre naseb la ye....sape suh buat...kui3
tau je...korg bnyk ktuk2 ktorg....tapi ape pn, kalau xnk trime semua, jgn dibuang semua~
rujuk2 la mksud ayat dlm Surah Al-Baqarah, ayat 216....
walau bnci sekalipun, ana tetap anggp korg sbg adik....

dan kpd nuqaba batch 47~ trime kasih ats kerjasame korg......segale knangan dgn korg xkn aku lupekan...[xnk taip bnyk2, nnt sdey...] ahaks....

~all for one, one for all~

BADAR
ptubuhan ni la yg bnyk ajr aku sume2 yg aku critekn td

ni cth halaqah usrah...naqibnye : al akh Iezwan b Ielias

kalau xpuas lagi, ni lagi 1 cth...
naqibnye : al akh Rif'at bin Mazlan

ni usra aku dulu....wktu jmuan akhr taun...sblum ktorg [f3] balek bcuti..

usrah 12....ketua : al akh Hafiz b Joheor...[bersongkok]

knangan last mase diorg ni f1....skang da f3....da bso pn...kui3

persiapan sebelum masuk usrah...dan ini usrah yg terakhir bg taun 2007

nuqaba' batch 47
~all for one, one for all~
*-ade tambah sorg....exco Badar (Timb. Presiden), cari sendiri...
penerbitan ini sekadar utk knang knangan je....
haha....utk usrah Abdul Rahman bin Auf, maaf bnyk2, gmbo korg xde....

batch ni pn aku bnyk amik mase f1....haha...korg jgn igt aku 'mat jambu'...JAUH SEKALI!!
huhu....xde la, sbb lpas tu kmere aku tu rosak, dan xleh nk baiki.....
sekian...
wallahualam..

Sabtu, Jun 06, 2009

kereta (hampir) tersadai~

assalamualaikum...


Ipoh, 6 Jun..kejadian yang btol2 mencemaskan...hua3
smase pjalanan balek dari M.Gopeng (amik Mirul) , sedang asyik bonda memandu, nasib baik perasan meter suhu enjin tinggi....trus diperlahankan kete...dalam keadaan camni, jgn truskan pmanduan...nanti enjin rosak dek suhu panas yang tinggi...

bila plankan kete, suhu masih tinggi....cmni xbley jadi, mka bonda pn nekad berhentikan kete...
haha....dah la tgh2 jalan....camni la rupe nye...


btul2 dpn lmpu isyrat...hah

bonet tpakse dibukak....bagi wap klua.... kalau dy nk klua la...

bonde sruh tpon ayahnde....dan kmudian ayahnde pun bergegas ke tmpt kjadian......

sementare nk tggu ayanhde sampai, aku pn pi la tgk la ape yg patut...
bile prikse, tgk air kering...sbb tu la suhu enjin naik....kering langsung...xde air da...
hah...kalau trus pjalanan td, mmg berasap la kete ni...
kmdian tgk kt boot kete, tgk2 ade sbotol air....wah, lege la sket....
aku pn amik botol tu bwk ke depan....

bukak pnutup botol, kmudian curahkan air ke dalam lubang...
(pstikan air tu air kosong/paip dll. dan semestinye bkn 100+ ni)
enjin xperlukan mnuman isotonik utk kembali bertenaga.....huhu
setelah beberape lame, ayhnde pn sampai....
dgn kepakaran dn pgalaman yg ade, kerje2 membaiki pn dimulakan....
setelah knal pasti masalah, baiki la masalah tu...huhu
ini la masalahnye...pnce kjadian...ble bocor, aliran air xbagus....air klua kot lain, tu sbb kring...(agaknye la)
kmudian, bhg yg bocor tu dibalut..

tempat yang bermasalah....

jadi, ble selesai kerja, betri nset aku pun abes, jd gmba2 lain xsmpat nk amik...huhu...

sekadar ini dulu, sepanjang kejadian, xde kecedraan yg dilaporkan....semua selamat...

tahniah kpd bonda sbb cekap prhatikan meter...juga terima kasih kpd ayahnda sbb jadi hero ktorang ptg tadi...terima kasih bnyk2..

dan kpd para pmbace, igt, selalu2 la pratikan meter suhu enjin kalau nk selamat...

smoge ade manfaat, skian, wallahualam...

kolis da ade gigi~

assalamualaikum...

comey kemain....hoho....bdak2..bese la tu....
oo...da ade gigi, 'mnyerongen' je ye....haha...

oh, sblum terlupa, nama diberi, Khalis bin Alias...umo? da nk staun da....hehehe

Khamis, Jun 04, 2009

bangunan baru sudah siap....~

assalamualaikum....


setelah setahun terasa terhimpit dek projek pmbangunan di skola ni, akhinya blok baru ni pun siap jugak...

penat nk pusing jauh semata2 nk pegi klas yang sebenarnye dekat yang amat....ohoh..
sungguh memeritkan...

tapak perhimpunan atau 'dataran ilmu' yang selame ni dekat ngn blok asrama, dah ditarah sbhgian sbb bngunan ni...huhu...sempit dah bile berhimpun....tp xkisah la, skejap je pon...

mcm taun lpas, lagi ksian...plajar2 terpakse bhimpun kt tgh padang....hoho

pagi2 kan embun rumput tu, abes sluar ktorg....klu KP2 bley tahan la slua hijau, dak bese la sakit sbb slua puteh....haih...perit2...

ape2 pn, bangunan ni da pn siap....cume masih blum diserahkan lagi je pd pihak skola...mcm tergantung je projek ni...al maklum la...mcm 'krisis' yg berlaku....isy3

pd bangunan ni, akan ditempatkan pejabat, bilik guru, bilik kaunseling dan bilik2 yang sejenis dgnnya...lain2, xpasti sangat...huhu
snang crite, bangunan ni jd bangunan pentadbiran....


inilah rupanya bangunan baru kt skola ni...tp ni imej dari blakang...

dari depan susah nk amik sebab ruang sempit...uhuhudan, di sekolah raja perempuan taayah jgak ade bangunan baru camni....sbijik...warne je lain...mgkin kntraktor yg same...haha

skian dilaporkan, wallahualam...

pembakaran terbuka~

assalamualaikum....


aku pn x pasti knape trase tringin nk trbitkan gmba ni...
ape pun, pembakaran tbuke xelok untuk alam skitar...huhu.
peliharalah alam sekitar.....nk btau tu je....
sekian, wallahualam...


Rabu, Jun 03, 2009

karya sulung BADAR 2009~

assalamualaikum..........



hasil cetusan idea dari Timbalan Presiden, dengan kerjasama Lajnah Kebajikan dan Kesenian, berkat kekuatan dan kesabaran dari Allah SWT, maka siaplah majalah ini...

majalah ini khusus menceritakan tentang isu-isu dan masalah-masalah yang melanda tanah air seluruh umat Islam di dunia, iaitu Palestin...
juga dimuatkan dengan kisah sejarah awal Palestin dan krisis-krisis yang berlaku semasa penubuhan negara haram Israel...
turut serta gambar-gambar mengenai kekejaman Zionis terhadap warga Palestin serta penderitaan saudara-saudara kita di sana.

Firman Allah : ''Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan..''
(Al-Alaq : 1)
semoga keperihatinan anda terhadap isu ini menjadi saksi perjuangan yang menjadi penyelamat di akhirat kelak....
bersama-samalah kita mengambil berat akan isu ini...
wallahualam...

Selasa, Jun 02, 2009

Kecantikan lelaki, kegagahan wanita~

assalamualaikum....

Kecantikan Lelaki~

Kecantikkan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi
pada murni rohani
Lelaki yang cantik.....................
Adalah lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan kepada tuhan,
Adalah lelaki yang sedia menerima segala teguran,
Adalah lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun,
Adalah lelaki yang tenang dan lapang dada,
Adalah lelaki yang baik sangka dan,
Adalah lelaki yang tak pernah putus asa.
Kecantikkkan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati
Seluruh kecantikan yang ada pada Muhammad yang umi
Adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Kegagahan Wanita~

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,
tetapi pada kekuatan perasaan,
Perempuan yang gagah.................
Adalah perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan,
Adalah perempuan yang tidak takut pada kemiskinan,
Adalah perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah
ditinggalkan,
Adalah perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala
keinginan,
Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman,
Seluruh kegagahan ini ada pada Khadijah yang ihsan,
Adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan... ...

-diambil dari : Al-Hidayah, BADAR

terminator salvation


assalamualaikum....
ohoho...hari ni, ktorg (ak, pamek, hmzah, nuar & khair) pi la jusco....
memag da rncang pn sblum cuti aritu, mse kt skola nk tgk cite ni...
jadi, jadi la mcm arini...spt yg dirancang...
cerite yg agak mnarik....pnuh aksi....ganas dan perlu pengawasan bagi yg bwh umo...(tkot tengaruh)..hohoho...agk klaka bile john cnnor jmpe bpk dy...lagi mude dari dy..kuakaka...
cerite....mcm2 bley jd....
pape pn, klu nk tau, tgk je la cte ni....tu j la kot...
sekian, wassalam.