Ikuti~

Khamis, Disember 31, 2009

kecelakaan amat~

assalamualaikum....

ARGH!!!!!!!!!

ADA PNCURI DLM MASJID!!!!!!!!!!

tu je la yg mampu aku katakan....
teramat x ku sangka2...
masjid puny la besa...cntik....pun xley pkai jgk...

30-dis-09..
tarikh yg paling mnyakitkan hati....

waktu tgh solat...aku pn x pasti sama ada hilang ni wktu asar atau maghrib,
pokoknya tgh solat la....

boleh plak dme slongkar beg aku....
tgk2 dompet dgn hndset da hilang...nseb baik yg hilang tu nset murah je...klau x, xtau la...

haih...aku x tau pn msjid tu mmg da bnyk kali org hilang barang....xde sape plak yg nk memesan...ingat kot masjid, selamat la...rupa2ny x jugak....

da x pasal2...hilang ic, hilang lesen....
wktu tu da la tgh kje...
abes kje, pkul 10, trus pegi balai....buat report...klau x buat, kne tahan polis xpasal2 diorg tduh aku bangla plak...huh!

da la tgh2 tnsyen polis kt balai tu wat lawak bodo lak ngn aku...nk je aku maki balek...
da la xde etika bbahase langsung.....bahase diri 'aku' 'hang' je....
BAJET SEMPOI!!! POYO AH...benci aku...agak2 la pon..wktu urusan rasmi....
tau la aku ni bdak2 lagi...
sembang MERSRA, cepat dan betul....
sembang la lbey....
nk org hormat, tp ngn org lain wat cam hampeh plak...
hish...mluap2 rase wktu tu....

yg mcurik ni plak, klu x susahkan org xpe lagi...
xgune idop..
aku baru nk abeskan P...lsen L plak ilang....
skola da nk bukak, aku nk mohon stam, ic ilang, duit xde....

AAAAAAARRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Allahuakbar~

Ahad, Disember 27, 2009

sakit gusi~

assalamualaikum...

setelah bertahun2....
hari ni pnyakit itu mnyerang kembali...

skit apakah itu?

SAKIT GUSI / GIGI....

huargh....derita yg amat sangat...
xtertanggung derita di hati...xtertahan sakitnya ini~

haha....
sktnya dkt bhgian gusi...bhgian yg paling ujung....kt dalam nun...
org kata, ni tndanya nk tmbuh gigi bngsu...
aku xtau la plak ggi pn ade bngsu jgk...
yg aku tau, gigi susu dgn gigi kekal je...haha [gigi palsu jgn lupa]

xtau la nk mgarut apa lg ni....
kepala pn dah pening...
xlarat nk taip pnjg2....hhuhuhuhuhuhu


[muka ni acah je...]


sekian, wassalam

Rabu, Disember 23, 2009

sehari sbg cashier~

assalamualaikum....

23-dis-09

hari ptamea ku mule bkerja..
bkerja di kdai ustz aku sendiri..
haha...dy dlu ajr aku sejarah smse f4...
fmly dy pn jran lame fmly aku mse kt TC dlu...jd, agk knal2 la jgk...[aku j yg xtw]

kedai ni, kdai runcit je..jual mcm2 barangan kperluan...
nk tau tgk sndiri la....[tpup xde..sori]

kedai runcit cempaka keris...
msuk je tmn cmpaka tu korg nmpk la kedai ni...hehe

aku kerja pn mgkin xlame......
isi mse tluang je...smntara tggu surat STAM dari Jaip...
drp xd buat pape kt rumah...baik kerja....

msuk krja, pkul 2 ptg....habis? 10 mlm...kuakaka

kt kdai tu, peranan aku :-
sbg pkarja yg pelbagai gne....

-cshier
-tkg lap2
-tkg parut klapa
-dll tkg lagi~

haha...pglman ptame agk mdebarkan...
nk tkan msin kaunter tu pn mlalut2...
sib baik xsilap kira....

serba sdikit ttg kedai.....ni la kdai dy~

rokok xde...sori~


kbanyakan stok yg djual adlh prduk2 org Islam sendiri....

mesin mmarut klape...[tparut jr sket...luke kcik..jgn rso]

cshier yg soleh...[poyo abes]
hahaha


sekian dulu...
wassalam~

Ahad, Disember 20, 2009

transformasi RTC (Rumah Taman Cempaka)~

assalamualaikum...

pg td, bermulanya kerja2 mngecat rumah..
rumah yg slame ni dsewekan kpd sape2 yg nk mnyewanya...

nk cat baru....nk ubah apa2 yg patut...sbb nk buat homestay plak...
hehe...

huh...sdikit sbnyak yg sempat aku tgkp...

keadaan RTC sekarang....

nombor rumah....jln brape xigt la pulak~

ini bhgian hadapan.....

ini bhgian dapur~

ni bhgian atas....ade 3 bilik..

bahan2 yg diperlukan utk mngecat...


keadaan sebelum...

keadaan selepas...

nnt ade rezki nk lwn rmah sebelah tu...
kuakaka....

nntkan episod seterusnya~
sekian, wassalam...

Sabtu, Disember 19, 2009

mcm de yg xkne~

assalamualaikum....

Semangat hijrah tepati 1Malaysia


Najib mahu perpaduan rakyat terus subur, kukuh sempena Awal Muharam

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata, semangat hijrah yang diamalkan dalam Islam sangat bertepatan dengan konsep gagasan 1Malaysia yang juga kesinambungan prakarsa ke arah memperkukuhkan perpaduan rakyat.

Perdana Menteri berkata, gagasan berteraskan nilai murni berpaksikan prinsip keadilan sosial dan prinsip penerimaan, sentiasa mendahulukan kepentingan rakyat dan negara demi kemakmuran bersama.

.

.

.

.

artikel ni ak petik dari brite harian jmaat, 18 dis...

smagat mane yg tepati smgt mane?

nk bkempen pn b'pade2 la...jgn la smpai bnde cmni pn xreti2 lg...

xnk komen bnyk....korg FIKIR la sendiri...

'seruan' mane yg turun dulu....

wassalam

Jumaat, Disember 18, 2009

betul, betul, betul~

assalamualaikum...

trade mark upin ipin yg mjadi ikutan semua lapisan msykt mse kini..
xkire tue,mude, mahupun mreke yg prasan kcik lg...haha

tapi kali ni, real pnye btul3~




sekian..
wassalam

Khamis, Disember 17, 2009

majlis wida' f5 2009

Assalamualaikum....

stiap yg bertemu, pasti akan berpisah....

cmtu la hdup ini...

blum tntu yg tpisah tu xkn btemu kmbali~
haha...

17-dis-2009...
suatu tarikh yg mjadi pemisah antara semua shbat yg tergolong dlm batch 47..iaitu f5 2009...

telah berlangsungnya majlis jamuan perpisahan...antara guru ngn plajar, antara plajar ngn plajar dan antara plajar ngn skola...

xtau pe nk ngarut dah...ni la antara yg sempat ak abadikan untk knangan~
.
.
.
.
sesi mmbkr krts2 yg dpt spnjg 09...
[aku xjoin]

sronok korg..isy3

ni kt blk sminar..pnt susun~
[buffet utk ktorg]

hidangan utk guru2

guru2 yg smpai awl~

plajar yg smpai awl~

ucapan al-fadlil ust pahmi~

mc yg cemerlang~

bacaan doa...[lapo le tu]

muke2 kbulur..haha

jmput makan~

tmbh lg ust~

pck katering..xtw name...maaf~

3 j guru laki yg dtg...

acab nyebok~

dak 2 org ni janji nk amek stam ngn aku...
xde korg taun dpn, siap...haha

licin ckp kau~

bersame 2 gru ksygan~

dgn ayie~

ustazah aaliah...gru klasku~


cgu azwa~ (......)

sdey...

sdey jgk~

lagi sdey~

batch 47~

sekadar itu dulu....
skian, wassalam

setapak ke alam baru~

assalamualaikum....

huargh......stelah skian lame.....
maka tamatlah sudah zaman persekolahan...znm yg pnuh dgn bermacam2 knagan, cabaran, dll..

tamat spm, xbererti tamatnye pengajian...malah, ni mrupekan 1 pntu msuk ke alam yg pstinye lbey luas, lbey mcabar, dan mcm2 lbey lg....

tapi, xmcm kwn2 lain, dme sronok sbb xyah nk blek skola da....
dpt cti lame...dpt kje...dpt duit....(bli nset baru-komfem-)

tapi aku je yg nk pkir msok skola blek...haha...xtrase sgt cam da abes skolah...
awl 2010 kne msok skola blek...sbb, aku amek stam...(kalau dpt insyaallah)

dsbbkan nk abes cpt, kne korbankan cuti 3 bulan....
msuk awal bole amek pekse stam taun 2010....kalau amik lpas result, kne amek pekse taun 2011...isy3...xpe....jihad2...hoho

banyak knagan di izzuddin....bnyk bnde yg dpt...[ayt bese]

haha...pape pn, pd kwn2, hope psahabatan ni xkn tputus kt sni je...smoge bkekalan hendaknye...

skadar tu dulu...
wassalam..

Sabtu, Oktober 10, 2009

sedetik untuk SPM~

assalamualaikum~

16-Nov-09......tarikh keramat~

ohoh...sbulan je lagi.....masihkan punya ruang??

insyaallah...ape pn, dipohon kpd para pmbace, doa2 kn lah, kpd semua calon2 Spm 2009, terutame kpd clon2 dari Sekolah Izzuddin Shah, Ipoh....smoga kami lulus, bjye dgn cemerlangnye.....

terima kasih.....kpd mereke2 yg tlah bnyk bkorban untuk kami..terima kasih diucapkan....

''ma'at taufiq wan najjah''~

jumpa lagi pd bulan Disember~

wassalam~

Selasa, September 22, 2009

kolis frust~

assalamualaikum....

huh..ak pn xtau knape, ble tgk vid ni, aku tringat satu babak dalam cte pendekar bjang lapok...




hehe....babak tu, mase pndekar mustar kcewe ble p.rmlee n kwn2 asyik jwb,

''cobaan''~

kcewe abes la....klu korg de tgk cte tu, mgkin bley igt sket2 kot...

uhu...tp kcian jgk la tgk si kolis ni....lpo di pg raye...ohoh...

sekian, wassalam

Ahad, September 20, 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri~

assalamualaikum.....

kami sekeluarga ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri....
maaf zahir dan batin, minal aidil wal faizin...
taqabbalallahu minna wa min kum~

semoga Aidilfitri kali ini lebih bermakna~

* - pd abwan ~ xpe, taun dpn ley bgambo skali...kte wat 1 tema..haha

Jumaat, September 18, 2009

berlalunya Ramadhan~

assalamualaikum....

lame x update....
sbulan suda blalu...sda x sda, rmdhan pn nk abes....
rse x puas...sbb spnjang pose, aku ngadap Trial SPM...ohoh..ibarat BADAR di dlm Rmdhan~

ape2 pn, smoga rmdhn kali ni lbih mmbawe erti pd kita.....

dan, sempena hari rye yg bkl tiba ni, satu tazkirah dari aku :

ucapan sebenar di hari raya~

slalu kte ucp,

''slamat ari raye, maaf zahir & batin''~ klau yg bunyi arb sket,

''minal aidil wal faizin'' dsb la....

ttapi, hakikatnye, Nabi mngajar kte supaye ble jmpe org pd hari rye, ucpkn :

''taqabbalallahu minni wa min ka'' (lelaki) @

''taqabbalallahu minni wa min ki'' (perempuan) @

''taqabbalallahu minna wa min kum'' (ramai2)....

maksudnye,

''smoga Allah perkenankan apa yg drp kami & apa yg drp kamu (doa2)''

bsama2 la kte ubah adat mlayu kepada adat Islam~
smoga aidilfitri kali ini lbih bermakna~

rnung2kan, slamat beramal~


wallahualam

Jumaat, Ogos 28, 2009

arak~

assalamualaikum...

Sabda Nabi Muhammad SAW :

''Diriwayatkan daripada Anas r.a, bahawa Rasulullah SAW telah melaknat 10 golongan yang terlibat dengan arak, orang yang memerah, orang yang meminta arak diperah untuknya, orang yang meminumnya, orang yang membawanya, orang yang meminta arak dibawakan arak kepadanya, orang yang memberi minum arak kpd orang lain, orang yang menjual arak, orang yang mendapat hasil daripada arak, orang yang membeli arak, (dan) orang yang meminta dibelikan arak untuknya.''

(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tarmizi)

Arak, dari segi bahasa (khamrun / khamara), ialah menutupi. Ini adalah kerana orang yang minum arak akan mabuk, hilang akal fikiran, tertutup daripada jalan kebenaran dan lupa diri serta lupa Allah SWT.

Dari segi istilah, arak ialah setiap minuman yang memabukkan hasil daripada perahan anggur dan lain-lain.


HUKUMAN

Islam telah mengharamkan arak dan orang-orang Islam yang disabitkan kesalahan meminum arak dikenakan hukuman sebat sebanyak 40 kali sebatan.

cara mensabitkan hukuman adalah dengan penyaksian oleh 2 orang lelaki Islam yang adil dan pengakuan peminum arak itu sendiri.

Qanun Syariah menetapkan seseorang yang telah sabit kesalahan minum arak atau minum minuman yang memabukkan, WAJIB dikenakan hukuman sebat tidak lebih daripada 80 kali dan tidak kurang daripada 40 kali sebatan.

''Daripada Anas bin Malik r.a berkata : Bahawa seorang lelaki yamg minum arak telah dihadapkan kepada Rasulullah SAW. Baginda telah memukulnya dengan dua pelepah kurma sebanyak 40 kali.''
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

*jadi, hukuman 6x sbat, masih blum memenuhi tuntutan syara'....

''Daripada Anas bin Malik r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda : Antara tanda-tanda kiamat ialah terhapusnya ilmu Islam, munculnya kejahilan, arak diminum secara berleluasa dan berlaku zina secara terang-terangan.''
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Islam diturunkan untuk memelihara lima perkara, iaitu :
1 - Agama
2 - Maruah
3 - Harta
4 - Akal
5 - Keturunan

oleh itu, renung2kan lah....
semoga kita dihindarkan oleh Allah drp bahaya arak....

sekian, wallahualam.

-sumber, Syariah Islamiah, Ting. 5-

Ahad, Ogos 23, 2009

Jumaat, Ogos 21, 2009

Pergi tak kembali~

assalamualaikum.......

''kullu nafzin zaaikatul maut''....sesungguhnya setiap yg bernyawa pasti merasai mati....

sungguh, ajal itu urusan Tuhan...

sape sangke, lpas 2 minggu gambar ni ktorg amik, ust Asri pergi meninggalkn kte sume....
wlopun sbum ni ak pnah ckp yg ak bkn la peminat rabbani, tapi, pemergian ust ni ak agk trase jgk la....mayb sebab gmbar ni kot.....

ape pn, takziah diucpkn kpd ahli kluarga ustz, smoga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT, insyaalla~

AlFatihah....

kenangan terakhir~

Jumaat, Ogos 07, 2009

majlis santapan diraja alumni SISTA

assalamualaikum...

skian lame x update....bz sket bulan ni...

2 ogos 2009 (ahad), malam tu ade majlis sntapan diraja SISTA anjuran alumni, smpena jublimas sekolah izzuddin shah ngn taayah...

jadinye, dak klas aku (5 PI 1 @ Thanawi @ STAM1) dijemput skali ke mjlis tu...ktorang pun pegi la sbg memenuhi undangan.....

dlm pde tu jgk, ktorang pegi ade gak pranan...bkn pegi makan je.....
cam dak nsyid kne wat psembahan, ktorg pn de psembahan jgk, tp stakat nnyi lagu skola je la...hahaha

''marilah bergerak maju.....(hingga akhir)''
cam lawak pn ade, tapi, puas la sbb bkas2 plajar pn ikut ktorg nnyi same...[xmcm 1lagu tu..]
makanan mmg memuaskan...(sbb free~) haha...kenyang jgk la...
tapi mlg, gmbo aku sikit je...sbb aku xduduk skali dgn dme2 yg lain...ttbe lak kne wat kje extra...
jnuh jgk la nk rptai...tp naseb baik sume jln ngn lncar....
pape pn, kpd abwan, bkn xnk ajk, tp klu x silap mse hari ahd tu abwan kt KL...huhu
lagi pun, klu nk join mkan, klu x silap kne bayar....brape tu x tau....huhu...
ni la antare gmbar2 yg mnarik nk ditunjukkan :

ampun tuanku~

tu hadiah utk tuanku...berat jgk la...

part ni paling cuak, mase rptai da pesan da jgn bg tuanku pengang, tapi da zahid hamidi amik, aku ngn syed xley watpe la....nk jatuh da frame tu..huhuiii~

ya ampun...lpas nyanyi lagu skola

yg ni, sempat jgk la bgamba dgn Rabbani...(wlaupn ak bkn pminat)
huhu...amik pluang, bkn slalu...
wa akhiran, smoge SIS trus maju dan terus maju....doakn kami calon2 SPM 2009 skali ye...
sekian dulu,
wallahualam...





Sabtu, Julai 18, 2009

pertama kali tengok~

assalamualaikum...

cume nk kongsi, ptg tadi, ktorg 1 kluarge pi umah mck aku....
dy ade bnyk kucing...
montel2 sumenye...kucing, normal la...

tapi, yg mnarik, bagi aku la, sebab ni kali pertame tgk, kucing pndai mkn durian....
igt kot tuan pnye kucing je yg ske durian, rupenye kucing dy pn same....hoho..

sambil2 dy makan, smpat la jgk ak petik 3 kping gmbo ni..
layan je la....


makan dgn pnuh nikmat....yg kecik ni pn minat jgk, tp dy mkn sikit je..

makan pn xcomot...haha

jadi, ni la akhirnye....licin....mcm org mkn....haha

stakat tu je la...

sekian, wallahualam