Ikuti~

Jumaat, Ogos 28, 2009

arak~

assalamualaikum...

Sabda Nabi Muhammad SAW :

''Diriwayatkan daripada Anas r.a, bahawa Rasulullah SAW telah melaknat 10 golongan yang terlibat dengan arak, orang yang memerah, orang yang meminta arak diperah untuknya, orang yang meminumnya, orang yang membawanya, orang yang meminta arak dibawakan arak kepadanya, orang yang memberi minum arak kpd orang lain, orang yang menjual arak, orang yang mendapat hasil daripada arak, orang yang membeli arak, (dan) orang yang meminta dibelikan arak untuknya.''

(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tarmizi)

Arak, dari segi bahasa (khamrun / khamara), ialah menutupi. Ini adalah kerana orang yang minum arak akan mabuk, hilang akal fikiran, tertutup daripada jalan kebenaran dan lupa diri serta lupa Allah SWT.

Dari segi istilah, arak ialah setiap minuman yang memabukkan hasil daripada perahan anggur dan lain-lain.


HUKUMAN

Islam telah mengharamkan arak dan orang-orang Islam yang disabitkan kesalahan meminum arak dikenakan hukuman sebat sebanyak 40 kali sebatan.

cara mensabitkan hukuman adalah dengan penyaksian oleh 2 orang lelaki Islam yang adil dan pengakuan peminum arak itu sendiri.

Qanun Syariah menetapkan seseorang yang telah sabit kesalahan minum arak atau minum minuman yang memabukkan, WAJIB dikenakan hukuman sebat tidak lebih daripada 80 kali dan tidak kurang daripada 40 kali sebatan.

''Daripada Anas bin Malik r.a berkata : Bahawa seorang lelaki yamg minum arak telah dihadapkan kepada Rasulullah SAW. Baginda telah memukulnya dengan dua pelepah kurma sebanyak 40 kali.''
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

*jadi, hukuman 6x sbat, masih blum memenuhi tuntutan syara'....

''Daripada Anas bin Malik r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda : Antara tanda-tanda kiamat ialah terhapusnya ilmu Islam, munculnya kejahilan, arak diminum secara berleluasa dan berlaku zina secara terang-terangan.''
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Islam diturunkan untuk memelihara lima perkara, iaitu :
1 - Agama
2 - Maruah
3 - Harta
4 - Akal
5 - Keturunan

oleh itu, renung2kan lah....
semoga kita dihindarkan oleh Allah drp bahaya arak....

sekian, wallahualam.

-sumber, Syariah Islamiah, Ting. 5-

Ahad, Ogos 23, 2009

Jumaat, Ogos 21, 2009

Pergi tak kembali~

assalamualaikum.......

''kullu nafzin zaaikatul maut''....sesungguhnya setiap yg bernyawa pasti merasai mati....

sungguh, ajal itu urusan Tuhan...

sape sangke, lpas 2 minggu gambar ni ktorg amik, ust Asri pergi meninggalkn kte sume....
wlopun sbum ni ak pnah ckp yg ak bkn la peminat rabbani, tapi, pemergian ust ni ak agk trase jgk la....mayb sebab gmbar ni kot.....

ape pn, takziah diucpkn kpd ahli kluarga ustz, smoga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT, insyaalla~

AlFatihah....

kenangan terakhir~

Jumaat, Ogos 07, 2009

majlis santapan diraja alumni SISTA

assalamualaikum...

skian lame x update....bz sket bulan ni...

2 ogos 2009 (ahad), malam tu ade majlis sntapan diraja SISTA anjuran alumni, smpena jublimas sekolah izzuddin shah ngn taayah...

jadinye, dak klas aku (5 PI 1 @ Thanawi @ STAM1) dijemput skali ke mjlis tu...ktorang pun pegi la sbg memenuhi undangan.....

dlm pde tu jgk, ktorang pegi ade gak pranan...bkn pegi makan je.....
cam dak nsyid kne wat psembahan, ktorg pn de psembahan jgk, tp stakat nnyi lagu skola je la...hahaha

''marilah bergerak maju.....(hingga akhir)''
cam lawak pn ade, tapi, puas la sbb bkas2 plajar pn ikut ktorg nnyi same...[xmcm 1lagu tu..]
makanan mmg memuaskan...(sbb free~) haha...kenyang jgk la...
tapi mlg, gmbo aku sikit je...sbb aku xduduk skali dgn dme2 yg lain...ttbe lak kne wat kje extra...
jnuh jgk la nk rptai...tp naseb baik sume jln ngn lncar....
pape pn, kpd abwan, bkn xnk ajk, tp klu x silap mse hari ahd tu abwan kt KL...huhu
lagi pun, klu nk join mkan, klu x silap kne bayar....brape tu x tau....huhu...
ni la antare gmbar2 yg mnarik nk ditunjukkan :

ampun tuanku~

tu hadiah utk tuanku...berat jgk la...

part ni paling cuak, mase rptai da pesan da jgn bg tuanku pengang, tapi da zahid hamidi amik, aku ngn syed xley watpe la....nk jatuh da frame tu..huhuiii~

ya ampun...lpas nyanyi lagu skola

yg ni, sempat jgk la bgamba dgn Rabbani...(wlaupn ak bkn pminat)
huhu...amik pluang, bkn slalu...
wa akhiran, smoge SIS trus maju dan terus maju....doakn kami calon2 SPM 2009 skali ye...
sekian dulu,
wallahualam...