Ikuti~

Jumaat, Januari 02, 2009

antara yg menarik di indonesia...

assalamualaikum....

28-31 dis yg lpas, mcm yg ak dah post kn tempoh hari, ktorg pergi melawat
indonesia...
pertama sekali yg menarik bg aku...kebudayaan diorg..kwsn tu nn kwsn org2 minagkabau, jd, atap rumah diorg korg fhm2 sendiri la ye..hehe...

ni cntoh dy...ini pn bukan rumah sbenarnye....butik diorg...kt sane, kluaran barang yg paling bnyk, kain2 la...mmg syurga bagi mck2 yg pergi aritu..huhu

tak terkecuali tenunan songket...ini ialah alat untuk memenun




inilah hasilnya....cantik ooo....

sawah teres...seingat aku, sawah teres ni aku blajar dlm georgafi f1 dulu...baru ini aku tgok depan2...huhuii...
berlatar belakangkan Tasik Maninjau...ukur lilit tasik ni ialah 70km..malah lebih..huhui...tasik ni tasik semula jadi..

ini, museum kelahiran buya Hamka...seorang ulama dan penulis tersohor Indonesia....


imej sebenar beliau....tahun berape, aku tak pasti...huhu

yang pakai cap[kep] tu, anak sedare dy...muke pn lbey kurg je...

bole lihat sendiri kampung diorg cmne....heh

juga x ketinggalan...pokok klape yg unik....huhui...

bus pariwisata = bas para pelancong[visitors].... tapi ni bukan bas kitorg...hehe...

ni la kami yg menganggotai lawatan ini.....24 org sumenye....kalo korg kire, mmg 25...sorg tu pmandu pelancong...yg mane? korg cari la sendiri...hehe...

tak ketinggalan lagi, tu imej Gunung Merapi....ni dh dlm kpl trbg dh...huhu..
ntah mcm mane, smpai umah baru aku jadi mabuk2, pnin2 muntah2....
haha...dlm pnerbngn ok je....xkesah la...dh takdir...nk wat cmne...huhu..
yg menariknye, ye la kan, tempat org walaupun kurg kemajuan dari segi pembangunan, bagi kite tmpt tu ni mmg cantik tertarik dan menarik...
tapi mase kt lpngn trbg, ade mmt indon tu tny, ''bagaimana di sini?'', aku jwab la..''cantik....'', dy wat muke plek...haha..pastu dy kate, m'sia lagi cntik...
dah dy tiap2 hari ngadap kwsn swh tu mmg la xde pape...same la mcm aku duk kt m'sia ni...''bese je''... :P
ble tmpt org, kne la jakun sket...hehe...bukan selalu dapat pergi...
stakat ini dahulu la...taip pun dah xbrape nk betul, idea pn xbrape nk ade...
al-maklum la..pnin xilang lg...huhu...ok,
wassalam...

Tiada ulasan: